Inspirasi untuk Menjadi Lebih



Assalamualaikum w.b.t..


Syukur kepada Allah kerana diri ini masih diberi kesempatan untuk melakar goresan-goresan tinta untuk menterjermahkan makna kehidupan sebenar . Hamba Allah yang sering lupa dan alpa dalam mendidik diri untuk senantiasa bersamanya dalam mencari ketakwaan , ketaatan dan keredhoan Allah swt . Alhamdulillah sudah berakhirnya  final exam bagi jurusan takhasus Al Quran dan Qiraat untuk mahasiswa tahun 1  yang saya sendiri hadapi di bumi allah yang tandus dan gersang ini dalam mengambil roh-roh keilmuan untuk dikutip, diaplikasikan  dan  diterjemahkan dalam kehidupan seharian. 



Allah memberikan kemenangan,kesenangan,musibah dan segala macam untuk menguji tahap keimanan seseorang hambaNya. Allah swt ingin melihat sejauh mana keimanan mereka, keyakinan umatnya dan kebergantungan mereka kepada Allah . Ketika mana  mereka hadapi kesukaran dan yang pastinya sabar dalam menajdi seorang penuntut ilmu . Jadi bersyukurlah  ketika dikurniakan pelbagai nikmat, ini adalah  satu perbuatan yang perlu dimiliki setiap seorang  muslim.


Firman Allah swt ada menyebut :


"..sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas."(Az-Zumar:10)


"Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu(cubaan)sperti yang dialami orang-orang terdahulu sebelum kamu.Mereka ditimpa kemelaratan,penderitaan,dan digoncang(dengan pelbagai cubaan) , sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata,"Bila datang pertolongan Allah?" Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat."(Al-Baqarah:214)


"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti Kami akan menambah(nikmat) kepadamu,dan jika kamu mengingkarinya(nikmatKu) maka sesungguhnya azabKu sangat pedih."(Ibrahim:7)



Muhasabahlah wahai diri.....sabarlah tatkala dugaan dan rintangan yang dihadapi , kucupkan kesyukuran  tika nikmat mencurah-curah. Moga nikmat ditambah,keimanan juga mantap disisi Allah swt....



Apabila difikirkan juga mungkin segala apa yang berlaku disebabkan oleh kesilapan diri sendiri . Mungkin dalam kondisi diri saya, saya merasakan usaha yang dilakukan untuk senantiasa bersungguh2 masih tidak cukup . Barangkali perkara yang dilakukan sambil lewa dan ambil remeh temeh dalam segala hal kehidupan tetapi kita perlu yakin disebalik takbir kebergantungan kita adalah pada Allah swt. Relakan hati dan pasrahkan hati jua untuk Sang Maha kuasa dalam menikmati dan meratapi kesungguhan yang dilakukan . Kekuatan dan juga kebergantungan dalam menadah doa untuknya bagi menghasilkan perkara yang luar biasa .


Perjalanan masih panjang yang harus kita lalui .  Keazaman dalam menyelusuri dan menongkah arus kehidupan seharusnya mempunyai tekad yang berkobar-kobar . Impian dalam mencari mimpi , ilusi dan bayangan akan merealisasikan diri kita menjadi yang lebih . Lebih hanya untuk menjadi hamba Allah  yang berguna didunia dan diakhirat . Koreksi diri setelah berakhirnya final exam ini dan sedang merasai ledakan berkobar-kobar untuk melangkah ke destinasi tahun pengajian seterusnya. Doakan dari sahabat-sahabat yang saya pinta untuk  kecemerlangan dan kejayaan saya dalam melangkah arus perjalanan yang tidak berkesudahan .



Wallahualam .........................





0 comments: