Tarbiah tinta Iffat Altamis di Bumi Anbiya ( Ardhul Kinanah )



Assalamualaikum.... Tinta diari Iffat Altamis kali ini ingin menceritakan sedikit onak duri rintangan di bumi mesir atau dikenali sebagai bumi anbiya' atau dikenali sebagai ardhul kinanah... ..persoalan di benak fikiran kita, kadang2 memikirkn kehebatan bumi anbiya yang sering kali terngiang2 ditelinga, kerana disetiap kehebatanlah kita harus lalui dan tempuhi. Itulah dinamakan kehebatan sebenar dalam berjuang mencari ilmu Allah awt. Apakah itu bumi anbiya'? anbiya'? atau ape tu kinanah? kulit badan  menanah ker.. kenapa bukan ardhul bisol.. mcm sedap sikit bunyi....mcm bleh makan plak,  isk3.. hahaha...


Mesir diejaan dengan tiga huruf iaitu مصر . Mim ditafsirkan sbg musibah. Dimana kita berada disini, sememangnya or seringkali ada sahaja musibah. Mahupun besar atau pun kecil, musibah iman atau pun musibah harta.Jika anda menjejak kaki ke Mesir, tidak dapat tidak, kita tidak boleh lari dari musibah.Baru2 ni, kawan kita pelajar kedah, meninggal dunia disebabkan kemalangan dilanggar kereta dan ada juga, cerita baru2 ini, haramain memasuki rumah2 rakan mencuri barang.Kita sebagai rakan belajar pun turut simpati dengan keadaan yang berlaku, tetapi inilah musibah yang seharusnya kita kecapi kerana setiap orang yang berada dan belajar disini harus mempunyai mental n fizikal yang kuat. Dengan adanya semua ini, proses berdikari dalam menhadapi rintangan lebih kuat lagi. Bukan mudah untuk mendapat cabaran yang harus dipikul disini. Kita yang berada di Malaysia pun tidak dapat merasai kenikmatan sebenar disini.


Adapun , lagi satu musibah terbesar iaitu toilet yangg amat canggih kerana tidak mempunyai sistem flush dan kadang-kadang tidak memerlukan air untuk basuh najis (sbb xder air), tetapi yang paling ngeri lg lah saya hairan.... najis tersusun rapi secara grouping di tepi2 mangkuk di uni(jamaah).. yang saya hairan, mcm mana la orang bleh melepas diatas lantai.. ...astagfirullahal'azim..Cuba kita fikir sejenak, kita di Malaysia yang mempunyai prasarana moden dan baik tetapi kadang2 kita tidak mensyukuri nikmat tersebut apatah lagi saya disini dapat menikmati kedhaifan yang seharusnya dilalui dikawasan pedalaman ini berbeza yang berada di ibu kota.




Manakala huruf sho diolah sbg sobar.. lepas kene musibah.. sobar je la.. walaupun selepas terpaksa menyertai peraduan susun najis didalam toilet tu.. sabar.. kalau kene ugut.. sabo.. .kalu barang kene curi, sabar.. Sabarkan separuh daripada iman . Orang yang senantiasa bersabar, akan dipermudahkan oleh Allah swt...tidak kira dimana kita berada, rezeki sentiasa dapat berlipat gandanya tidak kira mahupun didunia ataupun diakhirat mungkin kita tidak perasan perkara yang berlaku diatas kita sendiri.


Dan yg terakhir raa dikatakan sebagai redho.. lepas sbr.. redho la yg paling penting, utk mendapat keredhoan Allah.. kite kena redho dulu kt dugaan yg Dia bagi kerana dia lebih mengetahui apa yang dilakukan. Dengan adanya redho drpd Allah swt, jaminan syurga sudah berada ditapak kaki kita, tinggal melangkahi untuk ke tempat tersebut. Samalah juga kita kena redha kepada kedua ibubapa, adanya keredhoan daripada kedua orang tua kita maka berjayalah hidup kita didunia mahupun diakhirat ada hadis menyebutkan redha Allah terletak kepada Redha kedua Ibubapa kita.............. Insyaallahhhhhh.

Walaubagaimanapun  bkn sume perkara buruk di mesir ni, ada yang baik dan n buruk. Sama jugalah kita di Malaysia.Kalau disini, baiknya ...amatlah sgt baik, kalau jahat...amatlah jahat sgt. Begitulah kehidupan yang seharusnya tuan tinta lalui kerana disetiap pengalaman jerih pahit yang saya lalui, disitulah terselit setiap ruang kemanisan. Bukan senang dan mudah untuk kita dapat tetapi dimedan inilah yang seharusnya para pejuang islam harus tempuhi supaya kita boleh lihat setinggi mana langit dan bumi dengan kita sendiri. 


Adanya tarbiah dibumi anbiya inilah pena dapat mempelajari dan meneladani sedikit demi sedikit dan mengutip secalit mutiara-mutiara ilmu yang berada disini yang kita maklum dan ketahui dibumi anbiya inilah turunya tamadun. Didalam generasi inilah lubuk ilmu yg sangat hebat dan seharusnya sy ratapi supaya bekalan2 ilmu ini dapat melahirkn disanubari hati saya ini. Insyaallah... Wallahu'alam...

0 comments: